The story behind the decorative paintings of the Grands Appartements at the Hôtel de Crillon, based on the indications given by Karl Lagerfeld.

Episode 1

When artistic director, Aline d’Amann, in charge of redecorating the hotel, first approached Karl Lagerfeld about the Grands Appartements, I had already been working for the great designer for over 15 years on various decorative projects.

For that reason, when the time came to formulate with paint the vision of Mr. Lagerfeld, she turned to me.

Over the years, I have learnt that none of Karl lagerfeld’s decorative projects are the same. However, they always lead to a new aesthetic discovery, they’re always well documented and, they always provide me with a large freedom for experimentation. They are always avant-garde.

Needless to say, I wasn’t surprised when presented with his following artistic guidelines for the Grands Appartements:

  • Great Maiden’s Blush
  • If Louis the 15th lived today, what would his choices in interior decorating be ?
  • A certain approach to antiquity.

Later, when walking around the empty space that would become his new creation, he looked out the window overlooking the Place de la Concorde and the grey Parisian skyline, and simply said :

« There ! ».

Over the following weeks, I presented him with several painted samples of original decorative paintings, 10 of which were selected, each one working together with the other in order to enhance the furniture, the rich fabrics and carpetings in a very refined setting encompassing 700m2.

« It all works like a puzzle »

Karl Lagerfeld.

The decorative paintings for the Grands Appartements at the Hôtel de Crillon, a Rosewood Hotel, were created for Karl Lagerfeld by Christophe Martin, decorative painter. Christophe Martin would like to thank his team, Les Ateliers Gohard for their administrative help, and Aline Asmar d’Amman for her invaluable assitance.

Genèse des décors peints des Grands Appartements de l’hôtel de Crillon, suivant les indications de Karl Lagerfeld

Episode 1

Lorsqu’Aline d’amman, directrice artistique de l’hôtel de Crillon, a su convaincre Karl Lagerfeld de décorer les Grands Appartements, cela faisait déjà 15 ans que je participais aux réalisations de décoration d’intérieur du célèbre couturier. C’est donc naturellement qu’elle s’est tournée vers moi pour la conception et la réalisation des peintures décoratives.

Aucuns des projets décoratifs de Karl ne se ressemblent. À chaque fois, c’est une nouvelle aventure esthétique, certes  parfaitement documentée, mais laissant une part fondamentale à l’expérimentation. À chaque fois, je suis pleinement conscient de participer à une œuvre qui ne fait pas système.

Aussi, bien qu’intrigué, je n’ai pas été totalement surpris des termes employés par le créateur pour nous indiquer la ligne directrice de sa conception :

  • Cuisse de nymphe émue.
  • Que choisirait Louis XV comme décoration d’intérieur aujourd’hui ?
  • Une certaine idée de l’antique.

Quelque temps après, pour compléter, lors d’une réunion de travail sur site, il me montre la place de la Concorde sous un ciel bas et lourd, et me dit simplement :

« Voilà ! »

Après la présentation d’une première série d’échantillons élaborés dans mon atelier, le projet qui m’est confié s’étend à l’essentiel des murs des deux Grands Appartements et de la petite suite Choupette, soit environ 700 m² de décors peints.

Il s’agit donc de concevoir dix décors peints originaux, interagissant les uns avec les autres, pour sublimer les matériaux, étoffes, meubles et tapis, en leur offrant un cadre esthétique raffiné.

« Cela fonctionne comme un puzzle ».

Karl Lagerfeld.

Les décors peints des Grands Appartements ont été conçus pour Karl Lagerfeld, par Christophe Martin, peintre-décorateur, qui les a réalisés avec ses équipes, et avec l’assistance des ateliers Gohard. Ils sont signés Karl Lagerfeld et ont été orchestrés par Aline Asmar d’Amman, pour l’hôtel de Crillon, A Rosewood Hotel.